pracujte efektivně se studijní literaturou

 

Umíte se zorientovat v textu?

Jakým způsobem a kolikrát čtete text?

Umíte porozumět podstatě a souvislostem  při prvním rychlém čtení?

Umíte vybrat hlavní myšlenky z textu a zobrazit je v podobě přehledů, schémat či obrázků?

Umíte poznatky znovu syntetizovat ?

Umíte vykládat učivo vlastními slovy?

(Jak bych odpověděl/a při zkoušce na tuto otázku?)

 

Ponecháme-li stranou pozdější opakování učiva, pak při prvním učení je vhodné text přečíst dvakrát nejlépe třikrát.

 

První čtení má být rychlé, ale soustředěné a jeho cílem je získat celkovou představu o studované látce a zjistit, zda je v textu obsaženo to, co se potřebujete  naučit.

 

Při druhém čtení se již rozhodujete, čemu se budete věnovat důkladně, co je třeba znát rámcově a co je možné vynechat. Takové rozhodování není někdy snadné, zvláště na začátku studia. Mohou vám při tom pomoci komentáře učitelů nebo zkušenějších spolužáků.

 

Třetí čtení textu má být pomalé. Slouží k tomu, abyste látce porozuměli, promysleli si ji a zapamatovali. Udělejte si o textu vlastní úsudek na základě toho, co víte z přednášek a seminářů. Při tom si pište poznámky a výpisky.

Již podtrhaný text ve vypůjčených učebnicích může být zavádějící, protože ten, kdo text zpracoval před vámi mohl mít nesprávný úsudek, co je v textu podstatné.

 

Zielke vypracoval zásady pro správnou techniku čtení textu (Strnad a kol., 1989, Zielke, 1988)